För dig som företagare

Avtalsvillkor serviceavtal

Ladda ned avtalsvillkoren

Avtalsvillkor för serviceavtal

1 Inledning

1.1 De här avtalsvillkoren (nedan ”Avtalsvillkoren”) gäller för Serviceavtal mellan Mölndal Energi AB, org. nr 556488–8518 (nedan ”vi” eller ”oss”) och näringsidkare (nedan ”Bolaget”, ”du” eller ”dig”).

1.2 Vill du komma i kontakt med oss gör du det enklast genom att maila till kundservice@molndalenergi.se, eller ringa till kundservice på telefonnummer 031 – 86 65 40. Du kan även skicka brev till oss på adressen Box 34, 431 21 Mölndal eller besöka oss på vårt kontor på Aminogatan 21 i Mölndal. Mer information om oss hittar du på www.molndalenergi.se.

1.3 Vi kan komma att göra en kreditkontroll på Bolaget innan vi ingår avtal.

2 Avtalsdokument

2.1 När Bolaget har beställt Serviceavtal av oss får du en skriftlig bekräftelse på att vi har tagit emot Bolagets beställning och information om de villkor vi har kommit överens om (nedan ”Avtalsbekräftelsen”).

2.2 Mellan Bolaget och oss gäller:

1) Avtalsbekräftelsen

2) Avtalsvillkoren

Tillsammans bildar Avtalsbekräftelsen och Avtalsvillkoren det avtal som gäller mellan Bolaget och oss (”Avtalet”).

2.3 Om det skulle vara något i Avtalsbekräftelsen och Avtalsvillkoren som inte stämmer överens med varandra gäller villkoren i nämnd ordning.

3 Vårt åtagande

3.1 Vi ska utföra service på Bolagets fjärrvärmecentral så ofta som anges i Avtalsbekräftelsen. Efter varje utförd service får du ett serviceprotokoll som beskriver utförda kontroller inklusive rekommenderade åtgärder och ev. utförda reparationer.

3.2 Vi har rätt att på Bolagets bekostnad utföra mindre reparationer på Bolagets fjärrvärmecentral med en materialkostnad om maximalt 1000 kr utan att prata med dig först (arbetskostnad för mindre reparationer ingår). Innan vi utför större reparationer (det vill säga reparationer med en materialkostnad över 1000 kr) kommer vi att kontakta dig.

3.3 Vi utför service på helgfri vardag mellan klockan 07.00 och 15.30, dock inte på midsommar-, jul- och nyårsafton.

3.4 Följande omfattas av vårt åtagande:
Primärsystem: rengöring av filter, läcksökning primärsida, kontroll av styrventiler (täthetskontroll yttre läckage och genomläckage), kontroll av reglermotorer (handmanöver till båda ändlägen), genomgång och insmörjning av ventilaxlar.

Sekundärsystem: rengöring av spolbart filter, okulär läcksökning sekundärsida (endast de delar som är i direkt anslutning till fjärrvärmecentralen ingår), funktionskontroll av driftsatt cirkulationspump VS, funktionskontroll cirkulationspump VVC, kontroll av förtryck (där ventilen är uppmärkt och åtkomlig), kontroll av tryck och nivå i expansionskärl, motionering av säkerhetsventil VS, kontroll av eventuella termometrars funktion (rimlighetskontroll), kontroll av
framledningstemperaturer VV och VS (rimlighetskontroll).

3.5 Följande omfattas inte av vårt åtagande:
Byte av packning i styrventiler, okulär läcksökning sekundärsida omfattar inte shuntpaket och dylikt, kontroll av förtryck i expansionskärl gör vi endast om ventilen är uppmärkt och åtkomlig.

4 Ditt åtagande

4.1 Under avtalstiden ska du förse oss med aktuella kontaktuppgifter till en eller flera kontaktpersoner hos Bolaget. De kontaktuppgifter vi behöver är mobiltelefonnummer, fungerande mailadress och en fullständig postadress samt eventuell faktureringsadress. Du kan när som helst uppdatera Bolagets kontaktuppgifter på mina sidor som du hittar på www.molndalenergi.se.

4.2 Du ansvarar för att vi har fri väg till och från fjärrvärmecentralen och att det finns tillräckligt med plats för att vi ska kunna utföra vårt åtagande enligt Avtalet.

4.3 Du ska, om inte annat avtalats, förse oss med de nycklar, koder etc. som vi behöver för att kunna utföra service enligt Avtalet. Vi ansvarar för att förvara nycklar etc. på ett betryggande sätt och återlämna dessa till dig senast 2 månader efter Avtalets upphörande.

4.4 Vi skickar förslag på tid för service till dig. Om den föreslagna tiden inte passar ansvarar du för att så snart som möjligt kontakta oss och boka ny tid. Du ansvarar för att nödvändig information når de som berörs av arbetet.

4.5 Du kan omboka tid för service fram till 1 vecka före bokad besökstid. Om du ombokar senare eller inte ger oss möjlighet att komma in till fjärrvärmecentralen vid bokad besökstid har vi rätt till full ersättning enligt gällande prislista.

4.6 En förutsättning för att vi ska utföra vårt åtagande enligt Avtalet är att vi har tillgång till relevant teknisk dokumentation avseende din fjärrvärmecentral och att den belysning och utrustning (t.ex. stegar, ställningar och lyftanordningar) som krävs för att vi ska kunna genomföra vårt åtagande på ett säkert sätt uppfyller gällande lagar och föreskrifter.

4.7 Bolaget ansvarar för att eventuella fel som vi upptäcker i samband med service åtgärdas. Bolaget ansvarar också för eventuell luftning av sekundärsystemet efter service utförs.

5 Priser och betalningsvillkor

5.1 Vi fakturerar efter utfört arbete enligt gällande prislista, prislistan hittar du på molndalenergi.se. Bolagets fakturor ska vara betalda senast den förfallodag som anges i fakturan, förfallodagen infaller tidigast 30 dagar efter det att vi har skickat fakturan till Bolaget. Bolaget kan välja att betala genom autogiro, e-faktura, mailfaktura eller pappersfaktura. Du ansluter Bolaget till Mölndal Energi AB:s autogiro och e-faktura hos Bolagets internetbank. Vill Bolaget ha mailfaktura hör du av dig till vår kundservice och gör du inget val får Bolaget pappersfaktura.

5.2 Vi har under vissa omständigheter rätt att under pågående avtalstid ändra våra priser utan att först meddela dig. Detta gäller om lagstadgade skatter, andra jämförbara avgifter eller pålagor ändras.

5.3 Om betalningen inte har kommit in senast på fakturans förfallodag debiterar vi dröjsmålsränta enligt räntelagen (1975:635) och skälig ersättning för kostnader som uppstår på grund av den försenade betalningen (t.ex. kostnad för påminnelseavgifter och inkassokostnader).

6 Avtalstid

6.1 Avtalet börjar gälla när vi skickar Avtalsbekräftelsen till Bolaget och gäller därefter i 12 månader. Om varken vi eller Bolaget har sagt upp Avtalet minst 3 månader före 12-månadersperiodens slut fortsätter Avtalet att gälla tills vidare med 1 månads ömsesidig uppsägningstid.

6.2 Du kan säga upp Avtalet genom att kontakta vår kundservice via telefon, mail eller brev. När vi har tagit emot din uppsägning skickar vi en bekräftelse på din uppsägning via mail eller vanlig post till den adress som du har uppgett.

7 Ansvar och ansvarsbegränsning

7.1 Ansvar för utfört arbete
Om vi inte har fullgjort vårt åtagande enligt Avtalet eller om vi inte har utfört vårt åtagande fackmannamässigt, ska du höra av dig till oss inom rimlig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Vi ansvarar för att, med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar, åtgärda eventuella fel i vårt arbete. Vi ansvarar för utfört arbete 3 månader räknat från slutfört arbete.

7.2 Ansvar för levererade delar
Om du upptäcker fel i levererade delar, ska du för att göra garanti gällande, höra av dig till oss inom rimlig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet. Vi ansvarar för att, med den skyndsamhet som omständigheterna påkallar, åtgärda eventuella fel i levererade delar. Med fel avses bristfälligheter i konstruktion, material och tillverkning. Vi ansvarar för levererade delar under samma garantitid som vi får från vår leverantör av den aktuella delen (vanligen 12- 24 månader).

7.3 Ansvarsbegränsning
Vi ansvarar med följande begränsningar för skada som uppstår på grund av vår försumlighet när vi utför arbete enligt detta Avtal. Vårt skadeståndsansvar är per fjärrvärmecentral begränsat till en summa motsvarande den årliga serviceavgiften. Vi ansvarar inte, om inte uppsåt eller grov vårdslöshet föreligger, i något fall för utebliven vinst, produktion, goodwill eller annan indirekt skada eller förlust inklusive Bolagets eventuella ersättningsskyldighet gentemot tredje man.

8 Ändringar och tillägg

Avtalsvillkoren gäller tills vidare. Om vi ändrar Avtalsvillkoren under pågående avtalstid kommer vi att meddela dig minst 2 månader innan ändringen börjar gälla.

9 Överlåtelse

Bolaget kan överlåta sitt Avtal till ett annat bolag om vi först godkänner det skriftligen. Kontakta vår kundservice om Bolaget vill överlåta Avtalet. Vi har rätt att överlåta Avtalet med Bolaget till annat bolag inom vår koncern.

10 Force Majeure

Vi och Bolaget är befriade från ansvar för underlåtenhet att fullgöra förpliktelse enligt detta Avtal om underlåtenheten beror på omständighet utom vår eller Bolagets kontroll. Såsom befriande omständighet ska anses krig eller krigsliknande handling, myndighetsrestriktioner, brand, naturkatastrofer (som översvämning, orkan, jordbävning) explosioner, omfattande driftsstörningar, arbetskonflikt, störningar i allmänna transportväsendet eller annan exceptionell händelse, under förutsättning att den av oss som drabbas omedelbart meddelar den andra parten om händelsen (”Force Majeurehändelse”). Om Avtalets fullgörande till väsentliga delar förhindras under längre tid än 3 månader på grund av en Force Majeure-händelse har den av oss som drabbats rätt att skriftligen säga upp Avtalet med omedelbar verkan. Ingen av oss ska ha ett ansvar gentemot den andra parten med anledning av uppsägning av Avtalet på grund av en Force Majeurehändelse.

11 Lagval och tvistelösning

Svensk materiell rätt ska gälla för detta Avtal. Tvister som uppstår i anledning av detta Avtal ska avgöras i allmän domstol.

Skriv ut sidan, eller kicka på knappen för att hämta villkoren som PDF!

Ladda ned nu!